Tuotteen kaupallistuminen vaatii suomalaista sisua

Tuotteen kaupallistuminen vaatii suomalaista sisua

Sisu, kaupallistaminen 09.11.2020

Tammikuun blogissa tutustumme Silmusalaatin tarinaan.

Silmusalaatit viljellään Espoon Kerassa, luomuviljelijä Samuli Laurikaisen omalla tilalla. Silmujen kasvatus on helppoa, kunhan tarjolla on puhdasta vettä ja puhtaita laadukkaita siemeniä. Suomessa tähän on siis erinomaiset valmiudet. Maku kuhunkin Silmusalaattiin tulee tarkkaan valituista lajikkeista, ilman mitään ylimääräistä. Sato korjataan noin 150 kertaa vuodessa.

Silmuja ja ituja syömällä saa lautaselle helposti terveellistä vihreää syötävää. Silmut, idut ja versot ovat herkullisia ja sisältävät paljon vitamiineja ja ravintokuituja. Samuli suosittelee ottamaan tuotteet rohkeasti osaksi ruokavaliota. Tuotteita löytyy myymälöistä ympäri Suomen, joten kaupallistuminen on Silmusalaatin osalta jo hyvässä vauhdissa. Helppoa se ei kuitenkaan ole ollut.

Ensimmäiset kolme vuotta olivat haastavimmat. Alussa korostuu Samulin mielestä erityisesti brändin rakentaminen ja konseptointi sekä pakkaussuunnittelu. Samuli kokee, että on ensiarvoisen tärkeää saada positiivista toimintaa brändin ympärille varsinkin pienenä toimijana sekä saada pakkaus erottumaan hyllystä. Käytössä ei useinkaan ole samanlaisia isoja resursseja kuin suuremmilla yrityksillä, joten tekeminen pitää olla ketterää ja on hyvä olla osaamista aistia hyvissä ajoin mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Jos tuottaja ei itse usko omaan tuotteeseensa niin sen takana on todella vaikea seistä ja tehdä myyntiä. Jos jotain Samuli tekisi toisin, mitä se olisi?

”Alun lanseeraukseen olisi voinut käyttää enemmän paukkuja, jotta olisi päässyt kuluttajien tietoisuuden nopeammin,” Samuli pohtii.

Tällä hetkellä myydyin tuote on Alfalfa, joka sisältää puna-apilan ja sinimailasen eli alfalfan versoja. Tuote sopii esimerkiksi makupariksi loistavasti avokadon kanssa. Silmusalaatin tuotteita löytyy tällä hetkellä ympäri Suomen S-ryhmästä sekä valikoiduista Keskon myymälöistä. Keskossa tuotteet ovat tilaustavarana, joten jotta tuotteet saadaan fyysisesti kaupan hyllyyn, tarvitaan siihen avuksi käsiä ja jalkoja. Samuli kertoo itse kiertäneensä 18 myymälää kyseisenä päivänä. Hän vinkkaakin, että on hyvä ottaa huomioon heti kaupallistumisen alussa, että myymiseen löytyy resursseja ja ei käy kieltäminen, etteikö hyvät suhteet myymäläpinnassa ole avainasemassa. Tässä vaiheessa voi olla hyvä ratkaisu kääntyä ammattilaisen puoleen ja kokeilla vaikka ulkoistettua myyntiä, josta löytyy valmiit kontaktit myymälöihin sekä toimintatavat ja ammattitaito myymiseen. Panostus tuotteen myymiseen maksaa itsensä takaisin nopeasti. Toki itse yrittäjältäkin vaaditaan kiinnostusta myyntiin. Samuli itse miettii päivittäin, miten saisi myymälöistä lisää myyntipinta-alaa ja kasvatettua myyntiä. Samulin intohimo on analysoida kauppadataa ja se pitää hänen mukaansa mielen virkeänä.

Miten sitten saada tuote pysymään valikoimissa? Myymälöihin tulee satoja uusia tuotteita jo pelkästään yhdessä periodissa, joten on siis erityisen tärkeää koukuttaa kuluttaja ostamaan tuotetta. Pakkauksen ulkoasulla on vaikutusta, tuotteen pitää tulla esille hyllystä ja tarjota kuluttajalle helposti infoa tuotteesta. Samuli haluaa nostaa esille, että kuluttajat tekevät ostopäätöksen tunteen vallassa ja todella nopeasti. Ostopäätökseen vaikuttaa tuotteen positiivinen ilme ja mielikuva tuotteesta. Kun ystävä suosittelee tuotetta tai kuluttaja itse näkee tuotteen hyvässä käyttöyhteystilanteessa, on siihen helppo tarttua myymälässä, kunhan vain tuote löytyy sieltä helposti. Samuli vihjaa, että Pirkka-lehti tai Yhteishyvä ovat hyviä markkinointikanavia varsinkin uusille tuotteille. Maistatuksia myymälään kaivataan edelleen, jotta voidaan tarjota kuluttajalle mahdollisuus tutustua tuotteeseen ennen ostoa. Palaute on yrittäjälle tärkeää, maistatuspäiviä myymälässä voi käyttää kanavana kerätä palautetta tuotteesta ja palautteen avulla jatkokehittää tuotetta.

Samulilla on myös hyviä vinkkejä uusille tuottajille. On tärkeää tehdä ja kokeilla erilaisia tapoja, jolloin löytyy se oma tapa toimia ja karttuu ns. osaamispankki. Kannattaa luottaa ammattilaisiin ja kysyä neuvoa tai sparrausapua. On luonnollista, ettei heti osaa ja tiedä kaikkea. Yrittäjältä vaaditaan rohkeutta panostaa esimerkiksi volyymiin. Elintarviketeollisuuden rattaat pyörivät koko ajan, jolloin voi luottaa siihen, että uusia mahdollisuuksia tulee aina.

Silmusalaatin taustalla pyörii yritys nimeltään Snafu, joka tulee sanoista Situation normal all fuckd up. Yrityksen missio on olla not so fuckd up, joka tarkoittaa sitä, että pyritään mukavuusalueelle mutta ollaan kuitenkin koko ajan epämukavuusalueella. Hyvä on tottua ajatukseen, ettei valmista tule koskaan ja usein kulman takaa, tulee jotakin uutta johon pitää reagoida nopeasti. Myymälässä kilpailu on kovaa ja vastoinkäymisiä tulee. Siihen, että asiat eivät mene niin kuin on suunniteltu, tottuu nopeasti.

Tuottajalle jokainen uusi päivä on uusi mahdollisuus tehdä paremmin

Mask